Pałac biskupa Erazma Ciołka to wyjątkowy zabytek znajdujący się w Krakowie przy ulicy Kanoniczej 17. Powstał na początku XVI wieku, dokładnie w latach 1503-1505. Budowla została zrealizowana z inicjatywy biskupa płockiego Erazma Ciołka, znanego dyplomaty i mecenasa sztuki.
Obecnie pałac funkcjonuje jako oddział Muzeum Narodowego w Krakowie. Mieści dwie znaczące galerie: sztuki dawnej Polski oraz sztuki cerkiewnej. Po gruntownej rewaloryzacji w latach 1999-2006 obiekt odzyskał swoją dawną świetność.
Najważniejsze informacje:- Powstał z połączenia dwóch domów kanonickich
- Łączy style późnogotycki i renesansowy
- Posiada charakterystyczny renesansowy portal i dwunawową sień
- Od 2007 roku działa jako muzeum
- Prezentuje cenne zbiory sztuki średniowiecznej i cerkiewnej
- Na fasadzie znajduje się herb fundatora Ciołek
- W podziemiach mieści się magazyn z kopiami rzeźb
Lokalizacja i atrakcje pałacu biskupa Erazma Ciołka
Pałac biskupa Erazma Ciołka znajduje się przy ulicy Kanoniczej 17 w Krakowie. Ten wyjątkowy zabytek pełni obecnie funkcję oddziału Muzeum Narodowego w Krakowie. Po gruntownej renowacji w latach 1999-2006 stał się jednym z najważniejszych punktów na kulturalnej mapie miasta.
W muzeum sztuki średniowiecznej w Krakowie prezentowane są dwie główne galerie: sztuka dawnej Polski i kolekcja sztuki cerkiewnej. Każdego roku tysiące turystów odwiedza ten gotycko-renesansowy pałac w Krakowie. To miejsce zachwyca nie tylko zbiorami, ale także architekturą.
- Dwunawowa sień wjazdowa z renesansowym portalem
- Galeria sztuki dawnej Polski Kraków (XII-XVIII wiek)
- Galeria ikon Kraków z unikalnymi eksponatami
- Reprezentacyjne sale z iluzjonistycznymi freskami
Najcenniejsze eksponaty w galerii sztuki dawnej Polski
Kolekcja średniowieczna prezentuje bezcenne dzieła z okresu XII-XVIII wieku. W zbiorach znajdują się głównie rzeźby i obrazy reprezentujące różne style artystyczne.
Wśród najcenniejszych obiektów wyróżnia się "Modlitwa w Ogrójcu" autorstwa Wita Stwosza. To dzieło stanowi przykład najwyższego kunsztu średniowiecznego snycerstwa.
Na szczególną uwagę zasługują również gotyckie rzeźby sakralne. Kolekcja ta dokumentuje rozwój polskiej sztuki religijnej.
Eksponat | Opis |
Madonna z Krużlowej | Gotycka rzeźba z XIV wieku |
Modlitwa w Ogrójcu | Dzieło Wita Stwosza |
Tryptyk z Rozesłania Apostołów | Malowidło z XV wieku |
Chrystus Zmartwychwstały | Rzeźba gotycka z drewna |
Pietà z Tubądzina | Kamienna rzeźba z XV wieku |
Czytaj więcej: Legendy Pałacu Orli – burzliwa historia królewskiej rezydencji
Unikalna kolekcja sztuki cerkiewnej
Muzeum Narodowe oddział Pałac Ciołka szczyci się wyjątkową kolekcją sztuki cerkiewnej. Zbiory pochodzą głównie z terenów dawnej Rzeczypospolitej i prezentują różnorodność wschodniego chrześcijaństwa. W kolekcji znajdują się zarówno monumentalne ikony, jak i małe przedmioty liturgiczne.
Każdy eksponat opowiada własną historię duchowości i artyzmu. Wystawa została zorganizowana chronologicznie, co pozwala prześledzić rozwój sztuki cerkiewnej. Szczególną uwagę zwracają ikony z XV i XVI wieku.
Co wyróżnia architekturę pałacu

Pałac biskupa Erazma Ciołka łączy w sobie elementy późnogotyckie i renesansowe. Budynek powstał z połączenia dwóch wcześniejszych kamienic kanonickich.
Fasada budynku zdobiona jest charakterystycznym herbem fundatora - Ciołek. Podtrzymują go renesansowe putta, stanowiące przykład włoskiego wpływu na architekturę.
Wnętrza zachowały oryginalny układ przestrzenny z początku XVI wieku. Na szczególną uwagę zasługuje dwunawowa sień i reprezentacyjne sale pierwszego piętra.
- Renesansowy portal wejściowy
- Gotyckie sklepienia w sieni
- Dekoracyjne obramienia okienne
- Zabytkowe stropy belkowe
- Efektowny wewnętrzny dziedziniec
Historia rezydencji biskupa Ciołka
Budowa pałacu biskupa Erazma Ciołka rozpoczęła się w 1503 roku i trwała dwa lata. W kolejnych stuleciach rezydencja była przebudowywana przez następnych właścicieli, w tym biskupa Piotra Tomickiego i kardynała Jerzego Radziwiłła. Obiekt służył jako reprezentacyjna siedziba biskupów.
W XIX wieku budynek przeszedł w ręce austriackiego rządu i popadł w ruinę. Po gruntownej rewaloryzacji w latach 1999-2006 odzyskał dawną świetność. Obecnie jest wzorcowym przykładem udanej konserwacji zabytków.
Praktyczne informacje dla zwiedzających
Muzeum Kanonicza 17 jest w pełni przystosowane dla osób niepełnosprawnych. Do dyspozycji gości jest winda oraz specjalne podjazdy. Muzeum oferuje także audioprzewodniki z opisami w języku Braille'a.
Dzień tygodnia | Godziny otwarcia | Cena biletu normalnego | Cena biletu ulgowego |
Wtorek-Niedziela | 10:00-18:00 | 28 zł | 15 zł |
Poniedziałek | Nieczynne | - | - |
Muzeum oferuje szatnie i miejsca do odpoczynku. Na miejscu działa także sklepik z pamiątkami.
Jak zaplanować wizytę w pałacu
Najlepszym czasem na zwiedzanie jest poranek w dni powszednie. Warto zarezerwować około 2-3 godziny na dokładne obejrzenie ekspozycji.
Parking dla zwiedzających znajduje się 200 metrów od muzeum. Najbliższy przystanek komunikacji miejskiej jest oddalony o 5 minut spacerem.
Zwiedzanie z przewodnikiem dostępne jest po wcześniejszej rezerwacji. Grupy zorganizowane mogą liczyć maksymalnie 25 osób.
Odkryj perłę krakowskiej architektury i sztuki sakralnej
Pałac biskupa Erazma Ciołka to nie tylko zabytkowa budowla, ale przede wszystkim żywe muzeum sztuki średniowiecznej w Krakowie. Jego unikalne połączenie gotyku z renesansem oraz bogata kolekcja sprawiają, że jest to miejsce wyjątkowe na kulturalnej mapie miasta.
Jako oddział Muzeum Narodowego w Krakowie, pałac prezentuje dwie bezcenne kolekcje: sztukę dawnej Polski oraz zbiory sztuki cerkiewnej. Perłami ekspozycji są Madonna z Krużlowej i dzieła Wita Stwosza, które przyciągają miłośników sztuki z całego świata.
Po gruntownej renowacji obiekt przy Kanoniczej 17 łączy historyczną wartość z nowoczesnymi udogodnieniami dla zwiedzających. Dostępność dla osób niepełnosprawnych, profesjonalna obsługa przewodnicka oraz przemyślana organizacja przestrzeni ekspozycyjnej sprawiają, że zwiedzanie staje się fascynującą podróżą przez wieki polskiej sztuki sakralnej.